Опубликовано: Автор: & Категория: Туьйранаш.

«Цхьа сту хилла бежаш. Bopxl ломал дехьа кхоьвдий, буц кхоллуш, вукха ворхI ломал дехьа кхоьвдий, Iам чуьра хи молуш, лаьтташ хилла иза.
Мичара ели а ца хууш, мархашкара, лакхара цхьа йоккха аьрзу еана. Катоьхна мIарашца и сту схьа а лаьцна, мархашка дIаяхана аьрзу. Лелаш, лелаш охьа а хиъна, сту баа меттиг лоьхуш хилла цо..»

Текст на чеченском языке
[toggle hide=»yes» border=»yes» style=»white»]Муьлха хилла йоккха?

Цхьа сту хилла бежаш. Bopxl ломал дехьа кхоьвдий, буц кхоллуш, вукха ворхI ломал дехьа кхоьвдий, Iам чуьра хи молуш, лаьтташ хилла иза.
Мичара ели а ца хууш, мархашкара, лакхара цхьа йоккха аьрзу еана. Катоьхна мIарашца и сту схьа а лаьцна, мархашка дIаяхана аьрзу. Лелаш, лелаш охьа а хиъна, сту баа меттиг лоьхуш хилла цо..
ТIаккха цхьа йоккха бож яйна цунна лаьтташ. Оцу божан маIаш тIе а хиъна, сту биъна аьрзуно. Оцу божан можан IиндагIехь вижна жаIу хилла наб еш. Сту биъна а яьлла, шен зIок оцу стеран пханаран даьIахках хьаькхна цIан а йина, и даьIахк охьакхоьссина аьрзуно. Пханар доьжна наб еш Iуьллучу жаIуьнан бIаьрга. Цунах сама а ца ваьлла жаIу.
Аьрзу дIаяхана. Кхано сарахь, ша жа а лаьхкина цIа воьдуш, жаIуна шен бIаьрга яхана хIума хааелла. Хьекхийна бIаьрг, хIума схьа ца яьлла.
ЦIа веача, шен нене аьлла цо:
— Баба, хIокху сан бIаьрга цхьа хIума яхана, и схьаяккхахьа! Нанас схьаозийна хIума, схьа ца яьлла.
— Вай, xlapa-м дер ю пханаран даьIахк,— аьлла нанас. ТIаккха лулахочуьнга кхайкхина нана. Шиммо а озийна, схьа ца яьлла. Гондахьара нах а балийна, озийна даьIахк, тIаккха а схьа ца яккхаелла.
Исс эзар кIур болуш, йоккха юрт хилла иза. Паж такхол, мел болу баккхийнаш а, бераш а гулбина, зIенаш а тесна, жаIуьнан бIаьргара пханар схьадаьккхина. Шайн жаIу оцу балех хьалхаваларна баккхийбеш, оцу юьртахь болчу массо а наха сацам бина, исс эзар кIур болу ерриг а юрт цу пханар тIехь йилла. Чехка шайн юрт пханари тIе а йиллина, баха хоьвшина нах.
Цул тIаьхьа цхьа тамашийна хIума хааделла юьртахошна. Буьйсанна хьеран тIулг санна, хьийзаш хилла церан юрт. XIapa хIун ду-те, аьлла, кегий нах юьртара арабахана буьйсанна, и хIума ларъян. Хьоьвсича, гина царна, буьйсанна, цу пханари тIера церг етташ, жижигаш даха оьхуш, цхьа доккха цхьогал хилар.
ШолгIачу буса оцу юьртахь топ йолуш мел волу бIе ткъе пхи стаг ара а ваьлла, тоьпаш а йиттина, цхьогал дийна.
Iуьйранна арабоьвллачу наха цхьогалан цхьана агIон тIера цIока яьккхина. Оцу исс эзар кIур болучу цIийнах мел волчунна цхьогалан цIоканах цхьацца кетар хилла.
Вукха aгlop цхьогал даккха а ца делла, цIока тIехь йисна.
Iуьйренан заман чохь хи тIе йогIуш хилла цхьа къена Жоьра-Баба.
— XIapa яра хIокху юьрте а тIекIел ца яккхаелла цхьогалан кIорни? — аьлла, Жоьра-Бабас, чамий а Iоьттина, цхьогал вукха arlop даьккхина.
— Сан кхо шо кхаьчначу кIентан кIантана кетар хир ю кхунах, — аьлла, бабас цхьогалан йисина цIока схьаяьккхина.
Шен кIентан кIантана кетар йина бабас, амма пхьуьйшашний, кетаран кочаний цIока ца тоьъна.
Хаал, оцу йийцинчех, муьлха йоккха хилла:
сту, аьрзу, бож, жаIу, цхьогал, Жоьра-Баба я кIентан-кIант?[/toggle]

Текст на русском языке:
[toggle hide=»yes» border=»yes» style=»white»]Кто был самый большой?

Огромный вол бродил по ущелью. Потянувшись через семь гор, траву ел он, потянувшись через другие семь гор, из озера воду пил он.
Откуда ни возьмись, из туч, сверху появился орел. Схватил он вола когтями, поднялся и скрылся в тучах. Летал-летал орел, все высматривал, куда бы опуститься со своей добычей.
Наконец увидел внизу большого козла. Опустился он козлу на рога, съел вола, а хребет его отбросил в сторону. И угодил он этим хребтом прямо в глаз чабану, который лежал в тени от бороды козла. Но чабан только поморгал немного глазами и продолжал спать.
Вечером, возвращаясь с отарой домой, чабан почувствовал, что в глаз ему что-то попало. Пришел он домой и говорит матери:
— Мне что-то в глаз попало. Будь добра, вытащи.
Мать увидела в глазу хребет вола. Взялась за него обеими руками, но вытащить не смогла.
— Это кость большая, одной мне ее не вытащить,— сказала она и пошла звать на помощь соседа.
Пришел сосед. Принялись они тянуть вдвоем, но все равно вытащить не смогли. Позвали еще людей, стали все вместе тянуть — и тоже не смогли вытащить.
Аул, где жил чабан, был большой, в нем было девять тысяч дымов. Сбежалось к чабану много народу, даже старики и дети. Привязали к хребту цепи и потянули. Тянули, тянули и вытянули. Обрадовались жители аула, что спасли чабана и на хребте вола решили перенести весь аул в девять тысяч дымов. Быстро построили село на хребте и стали жить. После этого стали они вдруг замечать что-то удивительное. Ночью как мельничный жернов крутилось их село. Джигиты посмелее решили узнать, что же происходит ночью, вышли и стали сторожить. Ждали они и видят, что большая лиса с хребта вола отгрызает остатки мяса.
На вторую ночь все, кто в этом селе имел ружье, сто двадцать пять джигитов вышли, подкараулили лису и застрелили. Утром вышедшие люди сняли с одного ее бока шкуру. В селе из девяти тысяч дымов каждому жителю из этой шкуры лисы сшили по одной шубе. Хотели перевернуть лису, чтобы снять и вторую половину шкуры, но не смогли ее сдвинуть с места и шкура осталась.
Утром пошла одна старуха за водой.
— Это и есть тот самый лисенок, которого не смог перевернуть целый аул? — удивилась старуха, поддела лису черпаком и перевернула на другой бок.
— Из этой половины выйдет шубка для моего трехлетнего внука, — сказала старушка и сняла с лисы остаток шкуры.
Вернулась домой и принялась шить внуку шубу, но на рукава и на воротник меха ей так и не хватило.
Узнайте, кто был больше всех: вол, орел, козел, чабан, лиса, старушка или ее трехлетний внук?[/toggle]

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.